Recensioner och media

2017-09-01
Life with Kids – podcast
Avsnitt 34: ”Helt plötsligt vill mitt barn ha ett instagramkonto! Och inte nog med det, hen interagerar med andra på sociala medier. Hjälp! Vad gör jag nu? Vi har träffat Petra Jankov och Johanna Stenius som skrivit boken ”På skärmen” för att prata barn, unga och sociala medier. Hur förhåller man sig som förälder när ens barn helt plötsligt lever sina liv även på nätet? Hur gör jag för att hänga med? Vi pratar självklart också lite om skärmtid, hur gör man egentligen med det?”

2017-08-09
Barnboksbloggen
”…nätet kan också vara en alldeles fantastisk plats där man kan lära sig saker, spela spel, hitta information och träffa nya vänner eller kanske till och med kärleken. Och jag gillar att boken förmedlar just det, trots att den tar upp de faror som finns med nätet så tar de inte över, utan det förmedlas också att nätet har många fördelar och positiva effekter. Boken innehåller också jättemycket bra fakta om hur man beter sig på nätet samt tips och råd för hur man skapar säkra lösenord, använder en sökmotor, tar bra bilder eller skriver läsvärda texter. Jag tror att det finns en hel del barn som kanske aldrig har vågat fråga vad vissa förkortningar betyder eller hur vissa saker fungerar kan ha stor nytta av boken”

2017-07-16
JoS blogg
”När vi fick den märkte jag hur Simon (8 år) satt och bläddrade och läste lite här och var. Tror att det kan vara supernyttigt för barn att läsa i en sån här bok. Så totalt fri från skuld och skam och att skärmtid är något dåligt. Den bilden får de så lätt av oss föräldrar nämligen… Här är det fokus på det roliga, men oxå på viktiga saker som säkerhet i olika former och även att tänka på sig själv och andra.”

2017-07-14
Tre tips till föräldrar

2017-07-12
Tre tips till barn

2017-07-10
På skärmen – en bok om sociala medier

2017-06-30
Logopeden i skolan
”I boken får du följa katten Sigge (lysande illustrerad av Clara Lindegren). I Sigge tror jag de allra flesta kan känna igen sig på olika sätt. Han visar tydligt (med glädje, sorg, ilska, viss godtrogenhet mm) på alla de olika känslor som kan drabba dig som du t.ex. blir uthängd på ett taskigt sätt på nätet, om inte tillräckligt många gillar din bild på Instagram, om man själv råkar lägga upp något (som kommer vara på nätet forever-and-ever), men också på glädjen i att träffa nya kompisar med samma intresse på nätet, sända film och på hur man egentligen tar den bästa selfien! Och MYCKET mer.”

2017-06-30
Dagens Nyheter:

2017-06-29